זיכיון - יעניק לכם הרבה הצלחה וניסיון
אנשים אוהבים להיות חלק מהצלחה. כלל זה נכון לכל תחום בחיים, לרבות עולם העסקים. כאשר רשתות גדולות, או רשתות בצמחיה, רוצות לשתף אחרים בצמיחה שלהן, הן יכולות למשוך מועמדים שונים לעבודה במשרות שונות הקיימות בתוך הרשת. בנוסף, הן גם יכולות להציע לבעלי עסקים שונים זיכיון. הזיכיון הפך זה מכבר לאמצעי עסקי יעיל ונוח- הן עבור הזכיין והן עבור הרשת. זאת, בתנאי שישנה התאמה בין שני הצדדים- ההתאמה כאן לא מתבססת רק על הפרמטרים העסקיים-אובייקטיביים (כגון, מידת החופש שמעניקה הרשת לזכיין), אלא גם על אופי התקשורת בניהם. תקשורת הדדית ופתוחה היא בסיס חזק ויציב לשותפות יעילה.
מה עומד מאחורי הענקת הזיכיון?
רשתות אשר מציעות זיכיונות, הן רשתות אשר מעוניינות להגדיל את נפח הפעילות שלהן, על ידי הקמת סניפים נוספים ומסירת הבעלות עליהן לאנשים חיצוניים. מכיוון שכך, הציפייה הראשונה של הרשתות היא, שהזכיין יביא את הסניף לרווחיות, לפחות כמו במצב שבו הסניף היה מנוהל על ידי מנהל מרשת החברה. על מנת להבטיח זאת, החברה מגדירה במדויק את תנאי הפעילות של הזכיין, תחת הזיכיון. מצד אחד, החברה מעניקה לזכיין את התנאים הדרושים לצמיחת הסניף- סיוע מקצועי ופיננסי, בעת הצורך. מצד שני, בעל העסק צריך להשקיע את הזמן והמאמץ בניהול העסק על סמך העקרונות הללו, על מנת לשמור על רווחיות הרשת, כמו גם על המוניטין שלה.
מחיר הזכיינות
קבלת הזיכיון, על אף הרווחים הרבים הגלומים בה, מהווה גם הוצאה כלכלית לא מבוטלת לזכיין- לפחות בשלב הראשון של התהליך. מחיר רכישת הזיכיון הוא אומנם יקר ביותר, אך שיעורו לא קבוע ויכול לנוע בין עשרות אלפים למיליונים. ייתכן, כי הזיכיון יכלול רק את זכות השימוש בשם החברה וייתכן שהוא יכלול זכויות רבות יותר, כגון בחירת מיקום הסניף. מעבר לכך, ייתכן כי הזכיין יצטרך להפקיד סכום כסף בידי החברה בתור ערבות- שיכולה לעמוד על סכום של כמה עשרות אלפי שקלים. הוצאות אלו, בסופו של יום, יכולות להתברר כהשקעה מוצלחת ולהניב רווחים רבים- לרשת ולזכיין.
אין חכם כבעל זיכיון.
מאחר ומסגרת הפעולה שמוצגת במסגרת הזכיינת, איננה מתאימה לכל אחד, חשוב להיעזר בכמה שיותר ידע- ידע הוא כוח. הידע צריך להיות על הרשת בכללותה ועל התנהלותה מול זכיינים באופן ספציפי, כמו גם על אופי הזיכיון הניתן. בעל העסק יצטרך להעמיד לרשותו בעלי מקצוע, שיעזרו לו לבחור את הרשת המזכה המתאימה לו, לפי פרמטריים פיננסיים ומשפטיים (אם, למשל, הרשת נמצאת במגמה מתמשכת של הפסדים, כנראה שהשגת זיכיון בה היא לא עסקה משתלמת במיוחד לזכיין). ישנם היום אתרי אינטרנט שהעיסוק שלהם הוא בזכיינות ומשם אפשר למצוא מידע מקצועי רב על זכיינות, כמו גם מידע על רשתות שמציעות זכיינות.
אמיר כותב תוכן.